Sekolah: Sekolah Menengah Teknik Balik Pulau
Subjek: Penerbitan Multimedia Kreatif
Tarikh: 26 April 2013 Tingkatan: 4 Multimedia
Masa : 9.05 pg – 10.25 pg [40 minit]
Kehadirian: / 20 Orang
Topik: Perisian Pembinaan Elemen Multimedia
-
Perisian Teks
Hasil Pembelajaran :
Setelah selesai modul ini pelajar seharusnya dapat:
1.
Memperolehi pengetahuan asas untuk menghasilkan bahan
Multimedia.
2.
Menggunakan alat dan perisian tertentu untuk menghasilkan
produk grafik berdasarkan prinsip seni kreatif.
3.
Mencipta produk grafik berdasarkan prinsip seni kreatif
4. Mewujudkan bahan
grafik menggunakan alat-alat dan perisian sejajar dengan industri norma.
Objektif
Pembelajaran :
1.
Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri teks.
2.
Pelajar dapat membandingkan jenis-jenis teks.
3.
Pelajar dapat mengetahui menu-menu berkaitan teks di
dalam perisian photoshop.
4.
Pelajar dapat menghasilkan teks menggunakan perisian
photoshop.
Pengetahuan Sedia
Ada
1) Pelajar berpengalaman melihat jenis-jenis teks
yang terdapat dalam sesuaru produksi multimedia contohnya poster dan banner.
2) Pelajar berpengalaman
menggunakan perisian Microsoft Office dan Paint.
Bahan Bantu Mengajar
1.
Komputer
2.
Projektor
3.
Video
4.
Perisian photoshop
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Content / Skill
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Bahan
|
Set Induksi
(5 minit)
9.05–9.10 pg
|
Paparan poster
Objektif pembelajaran
|
Aktiviti guru
Guru menunjukkan video kepada pelajar.
Guru menunjukkan beberapa contoh produk multimedia(poster) kepada pelajar
melalui paparan skrin putih
Guru mengaitkan isi kandungan slaid tersebut dengan pengetahuan sedia ada
pelajar.
Guru menerangkan objektif pembelajaran hari ini.
Aktiviti pelajar
Pelajar melihat paparan video yang ditayangkan
oleh guru.
Pelajar melihat poster yang ditunjukkan oleh
guru.
Pelajar mencatat kandungan yang boleh dikaitkan
dengan pengalaman sedia ada pelajar.
|
Model :
Induktif
Nilai:
Memberi Perhatian
KBKK:
Menjana idea dan pemikiran pelajar
ABM:
Projektor
Komputer
BBM:
Slaid pembentangan
|
Langkah 1
(5 minit)
9.10–9.15 pg
|
Teks merupakan elemen paling asas serta luas penggunaannya dalam
membangunkan sesebuah aplikasi multimedia.
Ciri-ciri teks:
-
Teks boleh disunting
-
Teks boleh diedit
Fungsi teks:
Satu cara yang cepat dan mudah untuk berkomunikasi dengan sejumlah
maklumat yang besar.
|
Aktiviti guru
Guru menerangkan maksud, ciri dan fungsi teks.
Guru menyoal pelajar tentang pemahaman sedia ada terhadap maksud teks.
Guru menjelaskan kepada pelajar tentang ciri-ciri teks.
Guru menjelaskan fungsi teks.
Aktiviti pelajar
Pelajar mencatat penerangan guru.
|
Model :
Pengajaran langsung
Nilai:
Konsentrasi
Tumpuan
KBKK:
Mendengar
Mencatat
ABM:
Projektor
BBM:
Slaid pembentangan
|
Langkah 2
(5 minit)
9.15-9.20pg
|
Perisian untuk sunting teks
-
Microsoft Office (Microsoft Word)
-
Paint
-
Photoshop
-
Illustrator
|
Aktiviti guru
Guru menerangkan tentang perisian yang boleh digunakan untuk menyunting
teks.
Aktiviti pelajar
Pelajar mencatat penerangan daripada guru.
|
Model :
Pengajaran langsung
Nilai:
Konsentrasi
Tumpuan
KBKK:
Mendengar
Menghubungkait
ABM:
Komputer
Projektor
BBM:
Slaid pembentangan
|
Langkah 3
(20 minit)
9.20-9.40pg
|
Perisian Photoshop
Menu-menu text yang terdapat di dalam perisian Photoshop
-
Present picker
-
Text orientalition
-
Font stay
-
Font family
-
Font size
-
Anti-aliasing
method
-
Warped text
-
Text color
|
Aktiviti guru
Guru menjelaskan jenis dan fungsi menu-menu yang terlibat dalam
menghasilkan text.
Guru meminta pelajar untuk mencuba semua jenis menu yang terdapat dalam
antaramuka Photoshop.
Guru meminta pelajar menekan buang-butang menu dalam paparan antaramuka.
Aktiviti pelajar
Pelajar mencatat
menu-menu yang terdapat pada skrin paparan.
Pelajar mencuba
menekan setiap butang menu yang telah disuruh oleh guru untuk mengetahui
fungsi dan kegunaannya.
|
Model :
Demontrasi
Nilai:
Konsentrasi
Keyakinan
Perhatian
KBKK:
Mendengar
Berinteraksi
ABM:
Komputer
Projektor
BBM:
Slaid pembentangan
Perisian Photoshop
|
Langkah 4
(25 minit)
9.40-10.05pg
|
Kaedah menghasilkan teks menggunakan perisian photoshop.
Meminta pelajar menghasilkan teks dengan menggunakan perisian Photoshop
mengikut langkah yang ditunjukkan.
|
Aktiviti guru
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan kecil. Setiap kumpulan terdiri
daripada 2 orang pelajar.
Guru menunjukkan kaedah menghasilkan teks menggunakan perisian photoshop.
Guru menggunakan butang-butang yang terdapat pada skrin photoshop.
Guru menunjukkan cara untuk menyimpan hasil produksi multimedia dengan
pelbagai format yang betul.
Guru meminta pelajar menghasilkan sebuah poster yang mengandungi elemen
multimedia teks.
Guru meminta pelajar menggunakan semua jenis butang menu yang telah
ditunjukkan.
Aktiviti pelajar
Pelajar membentuk
kumpulan.
Pelajar mencatat demontrasi yang ditunjukkan oleh guru.
|
Model :
Demontrasi
Nilai:
Konsentrasi
Keyakinan
Perhatian
KBKK:
Komunikasi
Kepimpinan
ABM:
Komputer
Projektor
BBM:
Perisian Photoshop
|
Langkah 5
(10 minit)
10.05-10.15pg
|
Hasil kerja pelajar (poster).
Jenis-jenis menu yang digunakan oleh pelajar
-
Saiz teks
-
Jenis teks
-
Warna teks
-
Gaya teks
-
Sudut letak teks
|
Aktiviti guru
Guru memilih secara rawak beberapa kumpulan untuk membentangkan hasil
kerja yang mereka buat dihadapan kelas.
Guru meminta pelajar lain memberi pendapat dan kritikan terhadap
suntingan teks yang telah dihasilkan oleh sahabat mereka.
Guru memberi komen tentang poster yang telah dihasilkan oleh pelajar.
Aktiviti pelajar
Pelajar tampil ke
hadapan kelas untuk menerangkan tentang poster yang telah dihasilkan.
Pelajar memberi komen
dan pendapat tentang poster yang dihasilkan oleh rakan mereka.
|
Model :
Demontrasi
Nilai:
Konsentrasi
Keyakinan
KBKK:
Menilai
Memberi pendapat
ABM:
Komputer
Projektor
BBM:
Perisian Photoshop
|
Penutup
(10 minit)
10.15-10.25pg
|
Merumuskan keseluruhan kandungan pembelajaran.
-
Maksud
-
Ciri-ciri
-
Fungsi
-
Perisian sepunya
-
Perisian photoshop
-
Menu-menu berkaitan teks
|
Aktiviti Guru
Guru mengulang semula tajuk-tajuk utama sebagai rumusan.
Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak dan bertanyakan soalan
bagi menguji kefahaman mereka.
Guru membuat kesimpulan bahawa pelajar telah memahami apa yang sudah
diajar.
Guru meminta pelajar menghasilkan poster menggunakan teks yang telah
diajar dan perlu dihantar pada kelas akan datang.
Aktiviti pelajar
Pelajar menjawab soalan yang diberikan oleh guru.
Pelajar mencatat arahan yang diberikan oleh guru.
|
Strategi :
Pengajaran langsung
Nilai :
Konsentrasi
KBKK :
Merumus
Mencatat
ABM:
Projektor
|
No comments:
Post a Comment