Friday 26 April 2013

Teks dalam Multimedia


Teks dalam Multimedia

Teks juga memainkan peranan untuk membentuk sesuatu perkataan dan perenggan bagi tujuan berkomunikasimenyampaikan ide dan fakta dalam apa jua tujuanDalam penghasilan produk multimedia, teksmemainkan peranan amat penting untuk menerangkan bagaimanakah aplikasi yang dihasilkan berfungsipanduan kepada pengguna untuk melayari aplikasi tersebutdan menghantar maklumat pada aplikasi yangtelah direkabentuk. Teknologi teks pada asasnya banyak dgunakan dalam sistem multimedia. Bagaimanakah teks tersebut dibangunkan dan dikemaskinibagaimana ia disimpan dan bagaimana ia digunakan untukpembangunanPada tajuk ini akan menerangkan ciri-ciri teksdan bagaimana ia disimpan dalam produk multimedia.

Typeface Dan Fon.
Aplikasi multimedia banyak bergantung kepada penggunaan teks dalam banyak aspektermasuklah:

  • Tajuk halaman
  • Penerangan maklumat dalam bentuk perkataan atau perenggan.
  • Melabelkan gambar
  • Arahan untuk menjalankan operasi pada aplikasi.
Teknologi teks adalah berdasarkan kepada pembinaan hurufnombor dan karakter seperti noktahkomadan tanda ringgit untuk membangunkan perkataanayat dan perenggan bagi sesuatu maklumat.Elemen-elemen teks dikategori kepada :



Fon serif : Jenis fon ini biasa digunakan dalam percetakan media, ini kerana ia dapat membantu pembaca dengan membaca banyak teks yang dipaparkan dalam jangka masa yang lama. Jenis fon ialah :
  • Memberi pengenalan kepada sesuatu objek seperti gambar atau label bagi program.
  • Menghantar maklumat dalam bentuk penerangan helaian yang mengandungi sebahagian besar adalah teks.
  • Membolehkan pengguna melayari aplikasi.
  • Untuk memilih jenis fon yang sesuai perlulah berhati-hatiini kerana skrin komputer adalah agak susah untuk dibaca.
  • Untuk panduan penggunafon jenis san serif adalah paling sesuaikerana ia lebih tepat dan jelas untuk resolusi komputer.
  • Penggunaan bilangan fon typefaces yang banyak dan pelbagai pada satu skrin hendaklah diminimumkanIni keranafon yang banyak boleh mengganggu penglihatan pengguna aplikasi.
  • Jarakkan ruang antarakaraktergarisan dan perenggan antara teks serta teks dengan objek yang lain seperti gambarPembinaan teks tidaklah boleh terlalu dekat dengan gambar atau video kerana agaksusah untuk dibaca pengguna.
  • Hendaklah berhati-hati meletakkan teks pada gambarterutamanya untuk menentukan warnafon dan saiz teks.
  • Mempunyai teks yang pelbagai saizjenisketebalan dan sebagainya untuk menghantar mesejContohnya hendak menarik perhatian penggunapembangun hendaklah menggunakan teks yang lebih besardan fon yang tebal.
  • Menggunakan penulisan teks warna puteh apabila latarbelakang berwarna hitam ataupun warna yang bertentangan untuk tujuan tertentuJuga hendaklah elakkan daripada menggunakan warna yang samaatau campuran warna yang seakan-akan latarbelakang.
  • Menggunakan pendekatan novel (warped, curved, shadowed) untuk menarik perhatian penggunaElakkan mengguna format teks novel untuk menyampaikan maklumat kerana ia susah untuk dibaca pengguna

Elemen teks ini boleh jadi besar dan jelas atau kecil sebagai sub-tajuk. Ia bergantung kepada tujuan aplikasi dan juga skop penggunaTeks merupakan cara biasa yang digunkan untuk menyampaikan maklumat,namun begitu teks selalunya akan diiringi dengan gambar, audio dan video. Pada asasnya teks adalah kunci komponen bagi setiap aplikasi yang dibangunkan.

1.       Teknologi Teks
o        Karakter Alphabet: English- A hingga Z, termasuk huruf besar dan kecil yang bergantung kepada bahasa.
o        Nombor 0 hingga 9
o        Karakter istimewatanda bacaan (. , ; ' "), sign ($ + = -), dan juga karakter yang tidak tercetak.
§         Tekssebagai media maklumat
§         Typefaces, persembahan grafik bagi alphabet, nombor dan karakter istimewa yang selalu digunakan dalam pelbagai saiz dan jenis.
§         Font, saiz yang tertentu bagi typeface; contoh, "14 point Times New Roman"
Dalam Rajah 2.1 menerangkan ciri-ciri yang juga digunakan untuk menerangkan teks secara fizikal.
2.       Jenis-jenis Fon
Terdapat dua kelas Fon dibahagikan iaitu serif dan sans serif. 
o        Times dan Times New Roman
o        Courier
o        Schoolbook
o        Bookman
Fon san serif: Walaubagaimanapununtuk paparan komputerjenis fon san serif lebih banyak digunakan ini kerana ia lebih tepat dalam penggunaan resolusi komputerIa terdiri daripada:
o        Arial
o        Helvetica
o        Avant Garde
Jenis Fon dan saiz memainkan peranan yang penting dalam penghasilan grafik. Dalam persekitaran grafik komputerfon boleh digunakan untuk pelbagai tujuanSistem grafik berupaya menjalankan proses bagimembina dan menggunakan fon yang dipanggil rasterizationRasterization akan berlaku apabila pengguna komputer melakarkan fon dan satu piksel dipaparkan pada satu masaFon ini adalah bergantung kepadasaiz dan bilangan piksel yang digunakan bagi tujuan lakaran atau penulisan. Teknik ini dipanggil sebagai antialiasingia digunakan untuk mencampurkan fon dengan latarbelakangIni adalah untuk menunjukkankesesuaian antara fon dan latarbelakang yang digunakanAnti-alising biasanya digunakan untuk melukis dan melakar dengan menggunakan pakej perisian. Ia memberi kesan yang menarik dan halus di antara imejlatar belakang dan elemen-elemen teks.

Penggunaan Teks dalam Aplikasi Multimedia
Dalam sistem komputerteks selalunya digunakan bagi menghantar maklumat dan untuk kegunaan antaramuka pengguna. Kinisistem komputer adalah berasaskan antaramuka grafik pengguna (GUI), namun teksmasih lagi sebagai mekanisma utama untuk penerangan, menu dan arahan kepada pengguna. Walaupun produk multimedia mengandungi gambar, audio dan video tetapi ia masih memerlukan teks untukmemantapkan lagi penyampaianTeks digunakan dalam pelbagai tujuan.

1.       Label dan Tajuk
Label biasanya digunakan sebagai tajuk window bar ataupun sebagai mengenalpasti input teks bagi sesuatu sistemUntuk mengenalpasti logo, objek ataupun gambar, label diperlukanBukan saja dalamdunia komputer kita perlu melabelkan atau memberi sesuatu tajuk kepada barang atau objek yang hendak diperkenalkan kepada umummalah ia telah menjadi satu kewajipan yang measti ada. Label dantajuk ini mestilah dalam bentuk ayat yang pendek dan mudah difahami oleh penggunaIa bukanlah satu penerangan yang panjang perlu dijelaskan bagi memperkenalkan objekgambar atau logo yang telahdibangunkan dalam aplikasi multimedia.

2.       Navigasi dan sokongan pengguna
Teks yang berasaskan kawalan dalam aplikasi multimedia adalah mengandungi butangsenarai box, senarai drop-down dan menu window. Walaupun terdapat operasi dalam aplikasi yang hanya perlumenggunakan tetikus iaitu 'klikuntuk melayari. Namunia masih memerlukan arahan untuk "enter" pada papan kekunci selain menggunakan tetikusDalam pembangunan objek multimedia, teks padabutang hendaklah jelas dan ringkas. Pandangan yang kontra antara latarbelakang dan butang adalah sangat penting untuk menghasilkan kawalan yang senang untuk dilihat dan digunakan.

Penggunaan teks dalam produk multimedia biasanya banyak bergantung kepada common sense dan kreativiti pengguna sendirimereka tidak menggunakan panduan dan kaedah-kaedah seperti yang telahdigariskan. Walaubagaimanapunterdapat beberapa panduan yang boleh digunakan untuk membina teks dalam pembangunan produk multimedia di antaranya ialah (Hillman, 1999):

No comments:

Post a Comment